Kuidas arendada e-tervist pidevalt muutuvas keskkonnas?

Kuidas arendada e-tervist pidevalt muutuvas keskkonnas?

Maailm me ümber on pidevas muutumises ja me peame nende muutustega harjuma ning nendega sammu pidama. Mõned Eesti ettevõtted on sellega kenasti toime tulnud ja toonud turule lahendusi, mis pakuvad leevendust erinevatele tervisemuredele.

Kuidas võimendada innovatsiooni tervishoiu valdkonnas? See on küsimus, millega tervishoiu valdkonnas toimetavad eksperdid ja innovatsiooni eestvedajad pidevalt silmitsi seisavad. Innovatsiooni teel on mitmed takistused, näiteks rahastuse leidmine ja erinevate lahenduste tõenduspõhisus, ent kõige suurem takistus – või isegi viga – on see, et arendusprotsessi ei kaasata lõppkasutajat. Lõppkasutaja võib olla patsient, eakas, noor, tervishoiutöötaja (õde, arst, apteeker) ja tema peaks olema lahenduste väljatöötamisse kaasatud algusest peale. Sul võib olla väga hea tehnoloogiline lahendus, aga kui see ei lahenda ühegi kasutaja probleemi, siis pole sellest kellelegi kasu. Tuleb pöörduda inimese poole ja temalt küsida, milline probleem vajaks lahendamist. Sellest saab lahenduse lähtepunkt.  

Eelpool mainitud probleemidele lahenduste leidmiseks on loodud Connected Health klaster. Klaster on kui ökosüsteem, millesse on kaasatud erinevad osapooled, keda on tarvis tervisevaldkonnas heade lahenduste loomiseks, näiteks idufirmad, IT ettevõtted, teenusepakkujaid (haiglad, perearstid), ravimifirmad, ülikoolid, avalik sektor (Tervisekassa, ministeeriumid) ja kindlasti ka lõppkasutaja.  

Connected Health klastri ettevõtete ja koostööpartnerite digilahendused: virtuaalsest nahaarsti konsultatsioonist vaimset tervist toetavate mängudeni 

Järgnevalt on toodud mõned näited, milliste lahendusteni on jõudnud erinevad klastri ettevõtted ja koostööpartnerid.  

Migrevention – maailmas esimene täielikult digitaalne peavalukliinik. Võimalik pidada peavalupäevikut ja konsulteerida arstidega.   

MinuDoc – videokonsultatsioon arstidega. Võimalik suhelda arstiga kohe või broneerida aeg. Vähendab arstide füüsiliste vastuvõttude järjekordi. 

Dermtest – võimaldab konsulteerida dermatoloogiga. Dermtest annab esmatasandi  raviasutustele (perearst, tervisekeskus, kohalik haigla) võimaluse pakkuda patsientidele sünnimärkide, haavade või muude nahaprobleemide kontrollimise teenust.  

Triumf Health – tervisemäng laste vaimse heaolu toetamiseks. Esialgu loodud  vähihaigetele lastele, ent pandeemia alguses hakati mänge pakkuma  kõigile lastele. 2021. aasta septembris ostis Tartu linn mängu litsentsi ja kõigil Tartu linna lastel on võimalik mängu mängida ning seeläbi oma vaimset tervist hoida. 

HeBA – tööealiste inimeste tervisevajadustele orienteeritud kliinik. Tervikteenus töötajale ja tööandjale – tervisekontrollid ning teised tervist ja heaolu tõstvad terviseteenused. Viivad läbi ka  vaimse tervise küsitlusi ettevõtetes. Küsitlused on anonüümsed, tööandjad ei näe, kes mida vastas. 

Cognuse – veebipõhine kõneteraapia neile, kel on näiteks olnud insult. Hiljuti laienesid ka koolidesse, et aidata kaasa laste kõnearengule.   

ePharmafy – rakendus, mis aitab hoida silma peal ravimitel. Hea lahendus näiteks  eakate kodudele, kus kasutatakse suures koguses ravimeid. 

Alati ei saa spetsialisti asendada digilahendusega, ent need on vaid mõned lahendused, mis panustavad sellesse, et lühendada arstide vastuvõttude füüsilisi järjekordi ja toetada inimeste tervist. 

Artikli aluseks on Piret Hirve ettekanne „How to deliver the Promise of eHealth in a Changing Environment – the Estonian Way” Medicine Estonia korraldatud seminaril, mille eesmärgiks oli jagada Eesti kogemust Valgevene kolleegidega. 

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega