Mida peavad Eesti tervishoiutehnoloogia ettevõtted tegema, et Aafrika turule siseneda?

Mida peavad Eesti tervishoiutehnoloogia ettevõtted tegema, et Aafrika turule siseneda?

Kui arendate tervishoiutehnoloogia lahendust ja soovite siseneda välisturule, siis kaaluge Aafrikat. Seal toimub praegu palju, mistõttu peaksid laienemissooviga idu- ja kasvufirmad sellel maailmajaol kindlasti silma peal hoidma.

Vestlesime Ettevõtluse Arendamise Sihtasutuse (EAS) Ida-Aafrika Vabariigi esindaja ja ekspordinõuniku Joel Karubiuga sellest, kui lihtne on Eesti ettevõtetel Aafrika turule siseneda ning mida tuleks selleks kõigepealt teha.

Eesti idu- ja kasvufirmad loovad tervishoiuprobleemide lahendamiseks mitmesugust tehnoloogiat, kuid milliseid uuendusi vajatakse Aafrikas? Joeli sõnul on Aafrikas suurim probleem see, et taskukohased ja kvaliteetsed tervishoiuteenused ei ole piisavalt kättesaadavad. „Inimesed vajavad eelkõige digitaalseid tervishoiulahendusi, mis parandavad teenuste kättesaadavust, kvaliteeti ja taskukohasust, sealhulgas meditsiinitehnoloogia lahendusi diagnostikaks ja kohaliku arstini jõudmiseks,“ ütleb ta.

Aafrika on tohutu suur ja kui teie ettevõtte alles alustab välisturu kaalumist, siis võib tunduda sihtriikide valimine üpris hirmutav. Joel soovitab otsida riike, mis on digitervishoiuga tuttavad, kus see valdkond on juba osaliselt välja kujunenud ning mille valitsusel on head poliitikapõhimõtted ja -strateegiad. Praegu on selle poolest esirinnas Lõuna-Aafrika, Keenia ja Ghana. 

„Tähtis on arvestada ka keelt ja kultuuri,“ märgib Joel. „Aafrikas on prantsuskeelseid riike, mis võivad sobida ettevõtte laiendamiseks hästi, ent kui Eesti ettevõttel ei ole oma meeskonnas prantsuse keele oskajat või lahendus ei ole prantsuse keeles, siis on nendes riikides raskem ettevõtlust alustada.“

Eesti tervishoiutehnoloogia ettevõtete võimalused Aafrika turule siseneda olenevad suuresti sellest, millist lahendust nad pakuvad ja kui palju eeltööd on nad valmis tegema. Joel loetleb esimesed sammud, mida ettevõtted peavad astuma, et Aafrika turule siseneda.

  1. Tundke kohalikku tervishoiusektorit, sealhulgas avaliku ja erasektori ning eri allsektorite (nt tarneahel, tervishoiuteenuste osutamine ja õpe) rolli ja vastutusvaldkondi. See aitab kindlaks teha, kas lahendusest on asjaomasel turul kasu ja kas järgmine samm on üldse mõistlik.
  2. Külastage riiki, et näha, milline on olukord tegelikult. Kui olete kindel, et teie lahendust saaks selles riigis kasutada, külastage seda veel, et tutvuda kohaliku kultuuri ja eluoluga.
  3. Võtke ühendust kohalike sidusrühmade ja muude osalistega, kes võiksid teie ettevõtet toetada – nii nõustajate kui ka turule siseneda aitavate klientide või partneritega, kes võiksid aidata lahenduse kontseptsiooni ellu viia, et selle kaudu panna alus ettevõtte eduloole. Võimaluse korral kohtuge nendega isiklikult ning arutage oma lahendust ja turule sisenemise plaane.

Kui need kolm sammu on tehtud ning te olete kindel, et asjaomane riik sobib teie ettevõttele ja ettevõte riigile, siis uurige, mida tuleb teha, et seal oma toode või ettevõte registreerida.

EASi partnerid Keenias annavad lisateavet, mis aitab Eesti ettevõtetel otsustada, kas äri laiendamine Aafrikasse on otstarbekas. Lisateavet saate aadressilt www.eas.ee.

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega