9 võimalust, kuidas oma startupiga ellu jääda

Startup maailmas on üsna tavapärane, et 10st idufirmast 9 ei kasva kunagi suureks. Kui aga mõelda, mitmeid idufirmasid eestlastele meeldib asutada, siis on see väga suur hulk ebaõnnestunud ettevõtteid. Mida teha selleks, et Sinu startup ellu jääks?

Tehnopol Startup Inkubaatoris toimus koostöös Mikaels Labsiga üritus, kus räägiti peamistest vigadest, mida noored alustavad ettevõtjad teevad ning kuidas oleks võimalik vigu vältida. Oma kogemusi jagasid Mikaels Labsi CEO Harry Kanistik ja CTO Owais Afaq.

Harryl oli mitu ebaõnnestunud ettevõtet, enne kui mõistis, et ehk on ta ettevõtjaks olemiseks liiga noor ning tõenäoliselt puuduvad tal ka õiged teadmised ja oskused. Nüüd usub ta, et kasulik on enne oma startupi loomist töötada kellegi teise ettevõtte. Siin on mõned tema soovitused, mis aitavad startupil edukaks saada:

1. Üks suurimaid ja põhilisemaid vigu on see, et ühel usinal inimesel on tore idee, aga ta ei vii seda ellu, sest ta on oma mugavustsoonis ning ei julge riskida. “Paljud inimesed ei soovi lahta lasta oma kindlast ja hästitasustatavast töökohast, et anda hoogu oma isiklikule äriideele. See ongi kõige suurem viga, mis startup ettevõtluses tehakse,” selgitas Harry.

2. Kui startupil on olemas meeskond ning juba on kaasatud ka esimene investeering, on selles faasis väga oluline motivatsioon. Kõigil on kaasatud raha üle hea meel, kuid tuleb jälgida, et seda õigesti kasutataks. Harry ütles, et inimesed kipuvad konverentsidele rohkem kulutama, kui tootearendusse, kuid see ei ole kindlasti õige raha paigutus ning lisas, et loodetavasti ei jää arenduse taha oskuste puudus.

3. Üks põhilisemaid erinevusi traditsioonilise ettevõtte ja startupi puhul on see, et viimasel on olemas eeldatav lahendus mingile probleemile, kuid ei ole veel valmis toodet. Sellisel juhul on kõige olulisem olla enda vastu aus ning kuulata kliente, kes annavad tohutult palju väärtuslikku tagasisidet.

4. Kui startup jõuab sinna faasi, kus toode on leidnud ideaalse positsiooni turul (product market fit), siis on see esimene märk edukast ettevõttest. See on maagiline koht, kuhu kõik tahavad jõuda, kuid päris täpselt ei tea, millal see juhtub ning kuidas aru saada, mil see hetk on käes. Harry leiab, et see on tunnetuse küsimus, kui vastuvõtlik on turg sinu toote osas olnud.

5. Oma kogemuse põhjal ütleb Harry, et kvaliteedi asemel võiks eelistada kvantiteeti. See kõlab küll imelikult, kuid ta leiab, et ei ole mõistlik kulutada 5 aastat millegi peale, mis ei toimi. Pigem tuleks protsessi kogu aeg töös hoida ning proovida mitmeid erinevaid ideid, kuniks leiad selle õige. Võimalusel tuleks alustada pigem varem ja kohe, sest on üsna tõenäoline, et esimese startupiga põrutakse.

Kuna Owais on mitmes ettevõttes töötanud IT juhina, tõi ta välja suurimad vead, mida alustavad ettevõtjad teevad arendusmeeskonda inimesi palgates, kui startupis ei ole veel CTO-d ega tehnilise taustaga kaasasutajat. Väga sageli ei lähe idee teostus plaanipäraselt ning tihti saadakse sellest aru raskel moel. Need on tema peamised õppetunnid:

1. Arendustiimi esimesi inimesi palgates vii end kurssi lisaks nende tehnilistele oskustele ka nende väärtustega. Samade või sarnaste väärtuste jagamine on väga oluline, sest alustaval ettevõtjal ei ole võimalik arendaja panust piisavalt hästi tasustada. Edasiviiva edu saladus on leida inimesed, kes on UX valdkonnast sama innustunud kui Sina.

2. Kui Sul endal ei ole teadmisi programmeerimisest, soovitab Owais arendaja tööle võtmisel küsida nõu või palgata selleks inimene. Raha, mis te sellesse investeerite, tasub pikas perspektiivis ära. Väga keeruline on tööintervjuu põhjal hinnata arendaja tegelikke oskusi ning tööle võib sattuda vale inimene, põhjendas Owais. Lisaks ei tohiks inimest tööle võtta ainult sellepärast, et ta on teie sõber.

3. Arendaja ja müügiinimese toimiva koostöö aluseks on kommunikatsioon. Seda esmalt seetõttu, et nad ei räägi sama keelt ning teiseks vajavad arendajad täpsemat spetsifikatsiooni ja plaani. Sujuvamaks koostööks on hea, kui oleksid selged, millised on väljakutsed, kuidas saab aidata ning kas on üldse abi vaja. See suurendab ka usaldust.

4. Tihti arvatakse, et idee autor on ka toote omanik. See on Owaisi arvates üks suurematest vigadest, mida saab teha. Idee autoril on niivõrd palju teisi olulisi kohustusi, kuid toote omanik on keegi, kes hoiab nii tootearendusel silma peal, jälgib ajagraafikut, seab asju tähtsuse järjekorda ning suhtleb nii äripartneritega, arendajatega kui ka on neile mõlemale vahendajaks. Poole kohaga toodet juhtida ning poole kohaga ideed maha müüa ei ole tulemuslik.

Vaata üritusest ka teisi pilte SIIT.

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega

Meie partnerid