Eesti idufirma Hepta Airborne hakkab 600 kilomeetrit lendavate droonidega elektriliine jälgima

05.12.2017

Droonid on tänapäeva maailma lahutamatu osa, kuid tihti need kuigi kaugele ei lenda. Startup Inkubaatoris kasvava Hepta Grupi juht Henri Klemmer selgitas aga, et nende droonid lendavad kuni 600 kilomeetrit ja neid saab kasutada elektriliinide seiramiseks, kirjutab tehnoloogiauudiste sait geenius.ee

Mis on teie suur idee?

Tarkvõrgu ajastul analüüsitakse umbes 10,8 miljonit kilomeetrit ehk 98% Euroopa elektrivõrke jalgsi läbi käies või ei analüüsita üldse. Viime automatiseeritud õhuseire näol tehnilise analüüsi kõikidesse elektrivõrkudesse.

Kuidas teie tehnoloogia teistest turulolevatest lahendustest erineb?

Oleme välja arendanud autonoomsed kaugseiredroonid, mis suudavad lennata kuni 600 km ja püsida õhus kuni 6 tundi. Kopteriga õhust andmete kogumist toetame automatiseeritud andmetöötluse ja tehnilise analüüsi platvormiga. Väljaarendatud tehnoloogia asendab võimekuse poolest mehitatud lennumasinad – helikopterid ja lennukid, säilitades samal ajal droonide efektiivsuse, olles kordades efektiivsem, täpsem ja kiirem ka jalgsi või maapealsete sõiduvahenditega teostatud analüüsist.

Milliste ülesannete täitmiseks saab droone kasutada?

Põhiline fookus on elektriliinide monitoorimine, antud sektoris on reaalne vajadus täna olemas. Täna kaardistame erinevate sensoritega (LiDAR, kaamerad, termokaamerad, koroona) elektrivõrkude varustuskindlust ehk väljundina tekib võrguvaldajatele sentimeetri täpsusega 3D ülevaade rajatistest ning prioriteetsuse järjekorras klassifitseeritud defektide ja rekonstrueerimisvajaduste nimekiri ja ülevaade nende ulatusest.

Teisalt helikopteri võimekusega droonide rakendusvaldkondadele on raske piire leida – metsandus, põllumajandus, korrakaitse ja riiklik julgeolek, reostusseired, inimeste otsingud, kindlasti ka transport ja pakivedu.

Keda näete oma konkurentidena?

Traditsiooniliste konkurentidena need, kes koguvad ja analüüsivad andmeid mehitatud lennumasinatega, jalgsi, motoriseeritud maapealsete liiklusvahenditega teenuse ja konsultatsiooni valdkonnas. Uudsemaid lahendusi arendavate konkurentide seas on maailmas tekkinud piiratud arv üksikuid tsiviilsektori kaugseiredroonide arendajaid või teisalt automatiseeritud elektriliinide andmetöötlustarkvarade tootjaid. Viimaseid näeme pigem enda partneritena. Akujõul töötavate lennumasinate ja lennukdroonidega andmekorjega tegelevaid ettevõtteid me konkurentideks ei pea.

Kes on tegijad ja mis on nende taust?

Meeskond on viieliikmeline. Juhtimise, müügi ja insenerseire tehnilise analüüsi eest vastutab Henri Klemmer, Siim Maripuu tehnoloogiajuhina vastutab kogu tehnoloogilise poole eest, Siim Heeringu põhiroll on arendustööde juhtimine, Ryan Saarel kõik mis puudutab arendatud lennumasinate opereerimist ning Marek Lentsius on tootejuht. Siimud, Ryan ja Marek on tegelenud nii vormelite, mehitatud lennumasinate kui droonide arendustöödega viimased kuus aastat. Henri ajalugu pärineb elektrivõrkude konsultatsioonist, olles ühtlasi energiasektori konsultatsiooniettevõtte Hepta Energy asutaja ja tegevjuht.

Kes on investorid ja kui palju nad firmasse juba raha on pannud?

Ettevõte on rahastust saanud erinevatest toetusprojektidest, näiteks Prototron, potentsiaalsete investorite antud laenud ning suurem osa sissepandud rahast pärineb osanikelt endilt. Kõik see moodustab kokku umbes 600 000€

Millega te raha hakkate teenima?

Esialgu teenus. Avaliku sektori hanked ning erasektori konsultatsiooni teenus, mis kujutab endast lennutööde näol andmekorjet ning hilisemat järeltöötlust ja tehnilist analüüsi. Kuna paikneme kapitalimahukas tehnoloogiasektoris, võtame teenuse osutamist kui esimeste aastate klienditagasiside perioodina, eesmärgiga välja arendada täisautonoomne ning töökindel tehnoloogipakett. Pikema aja eesmärgid on tehnoloogia paketi müümine.

Miks olete just teie see üks kümnest idufirmast, kes ei lähe pankrotti?

Oleme tõestanud vajadust arendatud tehnoloogiale. Meie meeskond on teostanud elektrivõrkude seiret jalgsi, motoriseeritud sõiduvahenditega, mehitatud helikopteritega ning tänaseks mitmel korral innovaatiliste kaugseiredrooni lahendustega. Parimal juhul avaneb meie ees turg 98%-le elektrivõrkudele, kus tänasel targa võrgu ajastul monitooritakse rajatisi 30+ aastat vanade meetoditega. Halvimal juhul osaleme traditsioonilises lennutööde sektoris, kus õhuseire hankeid ja raamlepinguid tellitakse üle maailma juba aastakümneid – konkureerides suurte mehitatud lennumasinatega ja olles nende hinnatasemest umbes 80% efektiivsemad.

Meeskonna poole pealt – omame ettevõtluskogemust, nii edukate ja toimivate ettevõtete kui läbikukkunud ettevõtete näol. Kõik meie tegemised on viimase 10 aasta jooksul seotud olnud energeetikasektori konsultatsiooni või lennundusektori arendus- ja teenustöödega.

Mida teil täna kõige rohkem vaja on?

Pilootprojekte ning rahastust.

Projekte vajame referentside tekkimiseks ning arendatud droonide efektiivsuse tõestamiseks erinevates valdkondades.

Rahastust vajame edasiste arendustööde jätkamiseks ning müügi ja välisturgudele sisenemise realiseerimiseks.

Mida te järgmise 12 kuu jooksul saavutate?

Saavutame piisava käibe ja referentsid, et ära toita kogu meeskond. Hangime piisaval hulgal pilootprojekte ja investeeringuid, et realiseerida välisturgudele sisenemine ning tehniliste arenduste järgmisele, skaleeritavamale tasemele jõudmine.

(Autor: Gregor Sibold; Allikas: geenius.ee)