Kadri Tammai: kiirtoit ei ole moes, ka ettevõtluses

Foto: Rauno Volmar (Ekspress Meedia)

Artikkel ilmus Postimehe majandusportaalis. Kuula ka intervjuud Kadri Tammaiga Kuku Raadios.

Ühiskond on muutunud – kiirtoit, kiirmood, kiirustamine ja tegelikult peaaegu kõik kiir-eesliitelised tegevused või asjad ei ole enam moes. See põhimõte kehtib ka ettevõtluses.

Kiire vastand ei ole aeglane. Üha enam on selle vastandiks jätkusuutlik. «Selline tarbimine ei ole jätkusuutlik,» ütlevad need, kes kiirmoepoodidest ringiga mööda käivad ning just aeglase moe poole pöörduvad.

Seda, et kiirtoit ei ole tervislik, teab juba lasteaialaps. Aga ometi on see vahel väga ahvatlev – saab kiirelt kõhu täis, selle juures on palju tulesid ja vilesid, alustades ilusatest suurtest siltidest, mis ostjaid kohale meelitavad kuni lasteeine «mänguasjadeni» välja. Ometi teame kõik, et vahel võime küll sellega patustada, aga üldiselt tuleks toituda palju teadlikumalt.

Sarnaseid ahvatlusi leiab ka ettevõtlusmaastikult. Siin maastikul on selleks sõnaks kiirendi. Küll on mõnus mõelda, et lähen uksest sisse, võtan ette vaid paarikuise kiire koolitusprogrammi ja minust saabki edukas iduettevõtja, miljonid voolavad uksest sisse ja 200-protsendine kasv on kindel tulevik. «Sama kindel nagu börsi igavene kasv,» ütlevad ironiseerijad.

Inimesed ja nende vajadused on erinevad, seetõttu lähenetakse erinevalt ka oma ettevõttega alustamisele. Need, kellel on juba mitme ettevõtte asutamise kogemus seljataga ei vaja tegelikult enamiku kiirendi- või inkubatsiooniprogrammide koolitusi – USA ja Euroopa nimekatesse kiirenditesse minnakse enamasti vaid kontaktide ja investorite järele. Igati mõistlik samm.

Teine usub kindlalt, et hoolimata varasemast kogemusest ei saa ettevõtlus olla ju raketiteadus, mida kuskil õppima peab ning otsustab omal käel maailma vallutada. Ka selles pole midagi valet, kuid teekond eduni on enamasti palju pikem, käänulisem ja ämbriterohkem.

Üha rohkem on aga neid, kellel on selge visioon, palju kogemusi, aga ka piisavalt nutikust õppida juurde teiste kogemustest ja vigadest, et neid ise vältida. Selliseid inimesi kohtan Startup Inkubaatoris iga päev ja nende silmad tõepoolest säravad uudishimust.

Paljud aga ei tea tegelikult, mis on nende jaoks see parim lahendus. Just eelmisel nädalal olin pikemal kohtumisel Euroopa kiirendite esindajate ja edukate iduettevõtetega ning iga natukese aja tagant kõlas väljend «pead arvestama, et kiirendis oleku ajal sinu tehnoloogia arendamine seisab.»

«Kuidas siis nii?,» küsib lugeja. Kas kiirendi ei peaks mitte ärile kaasa aitama? Jah, pikas perspektiivis hea kiirendi muidugi teeb seda, aga kuna kiirendiprogrammid on sageli ka kuluefektiivsuse nimel lühikesele ajaperioodile n-ö kokku pakitud, siis oodatakse iduettevõttelt nende kuude jooksul sajaprotsendilist pühendumist.

Seega, kui liitud oma äri algfaasis kiirendiga ja sellega kaasneb oma põhitöölt äratulek, pead arvestama sellega, et suur osa 25 000 või 50 000 euro suurusest investeeringust, mille sa ettevõtte osaluse vastu saad, kulub hoopis oma tiimi ülalpidamiskulude katmiseks. Kolm kuud ja ongi läbi. Head aega!

Selline kiire lahendus sobib eelkõige neile, kelle toode on juba valmis arendatud ja turu tagasiside põhjal toimub toote edasiarendamine ja kiire turu haaramine. Prototüübi faasi jaoks on aga selline lähenemine liiga kiire. Sellised meeskonnad sobivad Startup Inkubaatorisse, kus kuus kuud põhiprogrammi aitab mõistlikus tempos läbi käia kõik olulised ettevõtluse praktilised tahud, nagu finantsid, maksuküsimused, juriidika, müügistrateegiad kuni turunduseni välja.

Me ei õpeta mitte ainult seda, kuidas esitlusega endast investoritele head muljet jätta, vaid aitame toote ka päriselt valmis saada ja sellega turule jõuda. Võtame selle aja ja kogenud eksperdid, et lisaks suurepärasele pakendile ka sisu väärtust kasvatada. See on otsetee väärtusliku ja jätkusuutliku ettevõtteni, millesse usute te ise, usume meie ja ka teie kliendid. Pikas vaates säästab see nii aega, raha kui teid ennast.

Ajastul, kus me räägime üha rohkem inimeste vaimsest tervisest ning, uskuge mind, iduettevõtete ökosüsteemis on see väga oluline temaatika, on aeg kulla hinnaga. Ei, see ei tähenda kiirustamist, see tähendab oma tegevuse planeerimist ja strateegilisust. Nagu males. Kas male on aeglane ja igav? Minu meelest just vastupidi. See hoiab su mõtte pidevalt teravana, kordagi ei tohi valvsust kaotada ja edu saadab neid, kes rabistamise asemel mitu sammu ette mõtlevad.

Kindlasti ei taha ma öelda, et lühiajalises kiirendis osalemine võrdub rabistamisega, nii Eestis kui ka mujal on palju sisukaid ja tugevaid programme. Mõte on selles, et iga ettevõtja peab leidma oma arenguetapile sobiva programmi, mitte hüppama kiirustamise eesmärgil olulistest astmetest üle.

See on just see, mida ma alustavatele ettevõtjatele soovitan. Võtke hetk ja mõelge, miks te iduettevõtte asutasite või plaanite asutada ja kuhu te soovite välja jõuda. Iseendas selgusele jõudmine aitab langetada just teie jaoks selle õige valiku. Ja kui selleks valikuks pole praegu Tehnopol Startup Inkubaator, siis tõenäoliselt ootame teid järgmise käänaku taga!

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega

Meie partnerid