Kristjan Lepik: miks suured ja väiksed ettevõtted peaks koos tegutsema ehk Teleporti ja MOVE Guidesi lugu

Eesti startup jättis tavapärased startupi investeerimisraundid vahele ja kaasas möödunud suvel koos MOVE Guidesiga 48 miljonit dollarit, kirjutab MOVE Guidesi tootejuth Kristjan Lepik. Digiportaalis Geenius kajastatud artikkel põhineb uue innovatsiooniprogrammi Level11 avaürituse ettekandel. Level11 on Tehnopoli ja BDA Consultingu juhitud programm, mis toob kokku Eesti edumeelsed suurettevõtted ja nutikad idufirmad ning pakub võimalust teineteiselt õppida.

Suurfirmad üritavad tihti tänu kulude optimeerimisele väärtusloomest olemasolevate lahendustega viimast võtta ja jõuavad varem või hiljem paratamatult olukorda, kus arendusressurss on viidud miinimumini. Ettevõte suudab küll tagada olemasoleva äri säilimise, kuid kasvuks vajalikud mustrid on ära optimeeritud.

Tean, millest räägin, sest tootejuhina globaalses tarkvaraettevõttes MOVE Guides puutun igapäevaselt kokku sellega, kuidas tarkvara suurettevõtete tööd mõjutab. MOVE Guides on ettevõte, kes kevadel ostis ära startupi Teleport, mis on asutatud Sten Tamkivi poolt kolm aastat tagasi.

Kui me Teleporti ehitama hakkasime, tahtsime teha firmat, mis lahendaks maailmas mõne probleemi, et sellest ka kasu oleks. Nägime, et inimesed on sageli vales kohas – sünnitakse juhuslikult kuhugi ja võib-olla ei ole selles riigis õiget rakendust nende oskustele.

Ehk peaksid nad kusagil mujal olema? Teisalt on maailmas 3500 linna, kus elab üle 200 000 elaniku ja kes tegelikult otsivad neid oskustega inimesi. Oli justkui puudu platvorm, kes neid kokku viiks.

Nii sündiski Teleport, kes aitab andmete põhjal leida inimestel parima elukoha ja linnadel puuduolevad inimesed. Aga iga idufirma ehitamine peidab endas teatavasti päris palju riske, määramatust ja segadust, piiratud on ka ressursid.

Ei teadnud ka meie algul, kas seda teenust maailmale ka tegelikult vaja on. Kahe aasta eest oli meil umbes 10 000 kasutajat, kes olid oma andmeid Teleportiga jaganud – palkadest, eelistuste ja asukohtadeni välja. Mõtlesime, et seda pole küll vähe, aga mitte ka palju.

Ja siis saabus päev, kus ühe päevaga tuli meie saidile 12 000 registreeritud kasutajat, sest üks Prantsuse noorteblogi oli meist kirjutanud. Siis nägime, et tarkvara toimib ja tundus, et äkki inimestel ikka on seda vaja. Aga kohe kerkis üles teine – kus siin see raha peidus on? See on iga startupi elus oluline küsimus ja kui ei ole, siis see startup pakib end varsti kokku.

Tänaseks on Teleportil üle 300 000 kasutaja üle maailma. Ettevõttesse raha otsimisega tegelesime väga erineva nurga alt enne, kui aru saime, et inimeste liikumine üle maailma on kindlasti probleem, aga lihtsam on raha leida ärikliendilt – olgu see siis riik, linn või ettevõte.

Nii alustasimegi läbirääkimisi mitme suure tehnoloogiaettevõttega, kes võiksid meie tarkvaraga oma tööd efektiivsemaks muuta ja maksta meile selle eest litsentsitasu.

Samal ajal algasid läbirääkimised ka meist kümme korda suurema MOVE Guidesiga (150 töötajat vs Teleporti 12), kes on siiski ka veel noor ja kiiresti kasvav tehnoloogiaettevõte, mille eesmärgiks on aidata äriklientidel viia töötajaid koos kõigi nende eludega ühest riigist teise.

Tuleb välja, et see on üks vajalik teenus, kus aastas liigutatakse 200 miljardit dollarit. Alustasime koos tarkvara arendamist partneritena, aga jõudsime üpris kiiresti selleni, et otstarbekaim on koos teha ja siis tuligi MOVE Guides meie juurde ülevõtmispakkumisega.

Enamus Teleporti tiimist töötab uues ühisettevõttes edasi, sealhulgas ka mina, sest meie ettevõtete kultuurid on sarnased. Meil on väga lõbus, kasv on väga kiire ja palju huvitavaid asju juhtub – varsti on oodata ka uudiseid!

Kui märtsis oli lehtedes uudised, et MOVE Guides ostis Teleporti, siis meie seisukohast võib seda ka vaadata nii – jätsime Teleportiga tavapärased startupi investeerimisraundid A ja B vahele, saime endast kümme korda suurema ettevõtte osaks ning tõstsime möödunud suvel koos MOVE Guidesiga 48 miljonit investorite raha, et selle pealt kasvada järgmisesse faasi.

Teleporti lugu on näide sellest, kuidas koostöö erineva suurusega ettevõtete vahel võiks toimida ja miks see oluline on. Kas peaks olema suur või väike, et midagi innoveerida?

Väikestel on eelis olla kiire ja paindlik, aga innovatsioon vajab ka suurte stabiilsust. Seega oluline on tunda oma võrgustikku ja vaadata, kuidas ja kellega koostööd teha, et midagi maailmas paremaks muuta.

 

(Allikas: geenius.ee ; Autor: Tiina-Liina Uudam)

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega