Tehnopoli kergliiklustee hakkab tootma elektrit

Päikeseelementidest saadava energiaga on võimalik toota elektrit lähedal asuvate fooride ja tänavavalgustuse jaoks, eemaldada teele kogunevat lund ja jääd, juhtida paremini liiklust, toita elektrisõidukeid jne.

Järgmisel aastal avab Tallinn esimese Euroopa Liidu pealinnana tänavalõigu, mille fooride ja osaliselt ka tänavavalgustuse jaoks vajaliku elektri toodab tänavakate ise. Abilinnapea Kalle Klandorfi sõnul on kohad, kuhu elektrit tootev kate esimeses järjekorras maha pannakse, juba välja valitud. Nendeks on reguleerimata ülekäigurada Mustamäel Raja tänaval jalakäijate tee ja jalgrattatee ristmik ning laululava lähedal. Seejärel saavad uudse katte Raja tänava rattatee, Raja ja Mäepealse tänava ristmik, Tehnopoli Roheruumi esine kergliiklusala, Mäepealse tänava bussipeatus ja tehnikaülikooli Ehitajate tee bussipeatus.

Tänavakivi moodi energiakapslid

“See on tehnikaülikooli lähedal ehk pidevalt teadlaste ning arendajate silme all,” põhjendas kohavalikut tehnikaülikooli ettevõtluskoostöö koordinaator ja kõnealuse projekti juht Allan Lahi. “Näeksime, kas ja kuidas kate töötab. Me kavatseme panna päikeseelemente esialgu vaid kõnni- ja kergliiklusteedele, jalakäijate ootealadele ja bussipeatustesse. Autoteedele me päikeseelemente ohutuskaalutlustel veel panna ei soovita, sest autode mass ja kiirus on jalakäijate ja ratturite omast tunduvalt suuremad. Pealegi kasutavad autod naastrehve, mis kulutavad katet tarbetult palju. Teede tehnokeskuse testide põhjal peab e-katend naastrehvidele viis korda paremini vastu kui parim asfaltbetoon, aga on siiski liiga kallis, et seda naastudega kulutada.”

Teekate kasutab nn e-kive, mis on ligikaudu sama suured kui tänavakivid. Igasse kivisse on ilmastikukindlalt kapseldatud päikeseelement, leedvalgustid ja vajadusel elektroonika. Kui mõne e-kiviga midagi juhtub, vahetatakse see lihtsalt välja. “Oleme suutnud kapseldada elektroonika ja muuta päikesepaneelid suhteliselt ilmastikukindlaks,” selgitas Lahi. “Testide esimesed tulemused näitavad, et lahendus töötab.”
Lahi kinnitusel toovad päikeseelemendid teekattes olulist kokkuhoidu. “Suvel saab elektrienergia ülejääki salvestada elektrivõrku ja talvel, kui päikeseelementide energiast puudu jääb, võtta energiat elektrivõrgust juurde,” selgitas Lahi. “Aastabilanss peab aga igal juhul jääma positiivseks, sest vastasel korral ei säästa me keskkonda ja see poleks innovatsioon.”

Sügiseks tööle

Kivide leedvalgustite valgus tõuseb tänava pinnalt ülespoole. “Siin peab kõik olema hoolikalt läbi töötatud, et ei tekiks soovimatut valgusreostust,” juhtis Lahi tähelepanu uudse tehnoloogia kasutuselevõtmisega kaasnevale probleemile.

Kuigi uudse teekatte peamiseks ülesandeks on esialgu tänava valgustamine, ei piirdu võimalused ainult sellega. “Tulevikus saab päikeseelementidest kindlasti osa tee infrastruktuurist,” lausus Lahi. “Päikeseelementidest saadava energiaga on võimalik eemaldada teele kogunevat lund ja jääd, juhtida paremini liiklust, toita elektrisõidukeid jne.”

Uue katte väljatöötamine maksis 775 200 eurot, selle paikapanek algab järgmise aasta aprillis ja 30. septembriks peab kate toimima.

Allikas: Pealinn portaal

Pilt: Heiki Laan

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega

Meie partnerid