Mehdi Attarha tervishoiutehnoloogia ettevõtetele: kui soovite siseneda USA turule, tulge kõigepealt Kanadasse

Tehnopoli ja Connected Health klastri tervishoiutehnoloogia mentorite tiimiga liitus Mehdi Attarha. Praegu Kanadas elava Mehdi sõnul on Eesti tervishoiutehnoloogia ettevõtted üha enam huvitatud Kanada turust.

Rääkisime temaga tema taustast, Eesti tervishoiusüsteemist ja välisturgudest, millel tervishoiutehnoloogia ettevõtted peaksid silma peal hoidma.

Kõigepealt veidi teie taustast – mis on teie eriala ja milliseid idufirmasid te nõustate?

Minu eriala on investeeringute, arenduse ja asjade käitamise pool. Olen asutanud erineva keerukuse ja suurusega uusi ettevõtteid.

Viimased 18 aastat on kogu mu töö olnud seotud tervishoiu ja tervishoiutehnoloogiaga. Enne seda keskendusin ametialase karjääri esimeses pooles tarneahela strateegiatele, seega mõistan nii asjade ärilist kui ka operatiivset külge. Mul on ka globaalne vaade, sest olen elanud ja töötanud Põhja-Ameerikas, Euroopas, Lähis-Idas ning investeerinud Aasiasse ja teinud koostööd sealsete äripartneritega.

Olete olnud mõlemal pool lauda – investor ja nüüd investorite otsija. Millist rolli eelistate ja miks?

Mõlemad on põnevad! On hea olla mõlemal pool lauda, sest olenemata sellest, kummal poolel sa praegu istud, mõistad sa teise poole mõtteviisi. Investorina on mul olnud võimalus kasutada oma teadmisi, kogemusi ja kirge asjade suhtes, mis avaldavad tõelist mõju. Ma arvan, et iga asutaja peaks seda meeles pidama ja küsima endalt: „Kas me avaldame tõelist mõju või mitte?”

Investeeringute otsimine on väga keeruline. Sa pead mõistma investorite mentaliteeti. Tuleb meeles pidada, et kuigi investorid panustavad sinu ideele, panustavad nad tegelikult juhtimismeeskonna ja asutajate peale. Ma arvan, et just siin on puudujääk – asutajad ei mõista alati, et investor investeerib sinusse ja sinu meeskonda ning selle meeskonna võimesse viia idee teooriast ja paberilt teostuseni. Seega pole asi ainult suurepärases tootes, kontseptsioonis ja tehnoloogias. See tähendab kõiki aspekte täitva meeskonna kokkupanemist.

Milles näete praegu Eesti tervishoius kõige suuremat potentsiaali? Mis võib olla järgmine suur asi tervishoius?

Eesti tervishoiusüsteem on väga sarnane Kanada ühel rahastajal põhineva mudeliga. Sellel on omad eelised ja puudused. Teie olete aga paremas olukorras, sest te alustasite 30 aastat tagasi puhtalt lehelt. Te olete suurepäraselt hakkama saanud. Tervishoiutööstuse jaoks lahenduste väljatöötamisele tuleb aga läheneda globaalsest vaatenurgast.

Tervishoiuteenuste osutamise mudelid on kohalikud, kuid tervishoiuvajadus on üleilmne. Seega peame loobuma piiridest ja mõtlema, millised on ülemaailmsed tervishoiuvajadused. Kui me vaatame seda sellest vaatenurgast, peame mõtlema käsitletava probleemi sügavusele ja ulatusele. Kui levinud see on? Näiteks diabeet – kui levinud on see maailmas? Kui kriitiline see on? Kas see on eluohtlik? Kas inimesed surevad mingi konkreetse terviseprobleemi tõttu? Kui sügavale see ulatub? Kuidas täidab minu lahendus need kaks sügavuse ja ulatusega seotud lünka?

Seejärel tuleb vaadata maailmaturgu. Milline osa maailma elanikkonnast on minu sihtrühm? Kuigi tervishoiuvajadused on ülemaailmsed, on arenenumad riigid suutnud rahuldada põhivajadusi, samas kui tärkava turumajandusega riikides ja arengumaades võib olla rohkem vajadusi, mida on vaja katta. See määrab, millises ulatuses teie lahendus kasutusele võetakse. Teise võimalusena võib teie lahendus olla suunatud väga kitsale terviseküsimusele. Seda on võimalik teha väga mitmeti ja see nõuab põhjalikku kaalumist, kindlat strateegiat ja läbimõeldud teostusplaani, mida täiendab asjatundlik ja kogenud meeskond.

Kas mõni Eesti tervishoiutehnoloogia ettevõte on sisenenud ka Kanada turule?

Ma näen, et Eesti ettevõtted soovivad üha enam Kanadasse tulla. Kõik tahavad olla USAs, kõik teavad, et USAs on palju raha, kuid USA turg on ka väga killustunud ja seal on keeruline toime tulla. Omadused, mis teevad selle väga atraktiivseks, on ka need, mis tekitavad alguses uue ettevõtte jaoks probleeme õige aluse loomisel. Kanada tervishoiumudel on väga sarnane Eesti omaga, tänu millele on see Eesti ettevõtetele ideaalne paik lahenduste loomiseks, testimiseks ja valideerimiseks, huvi tekitamiseks ja rahaliste vahendite kogumiseks ning paralleelselt USA turule sisenemiseks. Tuleb meeles pidada, et need kaks turgu ei ole üksteisest täiesti lahus.

Eesti kogukond Kanadas on väljaspool Eestit suurim ja väga aktiivne. Nad ehitavad praegu Torontosse uut rahvusvahelist Eesti keskust nimega KESKUS ning sinna on kavandatud spetsiaalne ruum kiirenditele ja idufirmadele. Praegu on õige aeg tulla uue energiaga uude keskkonda.

Te mainisite Kanadat ja USAd, kuid millistel teistel piirkondadel soovitate silma peal hoida?

Aafrikas ja Aasias toimub nii mõndagi, seega jälgige neid. Minu soovitus on aga arvestada oma plaanides ka AÜE, Saudi Araabia ja Egiptusega. Saudi Araabiast ja Araabia Ühendemiraatidest liiguvad paljud investeeringud Egiptusesse, neil on head suhted. Tuleb aga meeles pidada, et nende turgude keskkond on välja kujunenud pikema aja jooksul. Seal on mainekad keskused, mis toetavad alustavaid/laienevaid ettevõtteid. Investorid on väga asjatundlikud. Sageli soovivad nad, et te oleksite selle keskkonna kasutamiseks nendel turgudel füüsiliselt kohal. See pole omane üksnes Pärsia lahe koostöönõukogu riikidele – investorid tahavad igal pool olla investeeringu alusele lähedal, nad soovivad teatavat kontrolli ja nähtavust. Teistest maailma osadest pärit asutajad peavad neid tegureid nendele turgudele sisenedes silmas pidama. Enne nendele turgudele sisenemist peavad teil olemas olema lahendus, lähenemisviis ja konkurentsieelised ning palju muud. Lihtsalt öeldes ei taha nad raha tasuta ära anda. Lisaks kõigele muule tuleb arvestada ka äritegevuse nüansse maailma eri osades.

Üldiselt soovitan alustavatel ja laienevatel ettevõtjatel rääkida valdkonna inimestega, küsida küsimusi ja kuulata erinevaid seisukohti – nagu kõlab üks vana ütlus: ainult kõik teavad kõike!

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega