Kadi Villers: paljudes ettevõtetes toimuvad innovatsioonitegevused kaootiliselt

Tehnopol pakub oma ettevõtetele võimalust tasuta Innovation Health Check (edaspidi IHC) uuringu läbiviimiseks. IHC on ettevõtte innovatsiooniaudit, mille abil tuvastatakse strateegilised arenguvõimalused, ressursside kokkuhoiukohad, võimalused tootearenduseks või uue ärimudeli rakendamiseks ning soovitused partnerite leidmiseks. Auditi raames keskendutakse ettevõtte innovatsioonikultuurile, ärikeskkonna mõistmisele, kasvustrateegia ja visiooni kujundamisele ning struktuurile ja inimestele. Tehnopoli innovatsioonijuht Kadi Villers rääkis meile lähemalt innovatsioonist ja IHC-st.


Kas on mingid tüüpilised vead, mida ettevõtted kipuvad tegema, üritades luua innovatsiooni oma ettevõttes?

Minu suhtluse põhjal ettevõtetega tõepoolest mõned asjad jäävad silma, mis juba eos eriti headeks tulemusteks lootust ei anna. Näiteks see, et innovatsiooniprojektidega ja uuendustega tegelemiseks ei määrata ametisse eraldi inimest, vaid see ülesanne ja vastutus jagatakse erinevate inimeste vahel nende põhitöö kõrvalt tegelemiseks. Paratamatult tähendab see sageli prioriteetide seadmist olukorras, kus põhitöö röövib valdava osa panusest ja tähelepanust ning kõik muu jääb tegemiseks siis, kui aega üle jääb. Samuti on märgata, et paljudes ettevõtetes toimuvad innovatsioonitegevused kas ühekordsete projektidena või muul moel kaootiliselt ning puudu jääb struktureeritud ja järjepidevast lähenemisest. Lahendamata on küsimused, kuidas tagada, et uued ideed jõuaksid organisatsiooni pidevalt ja seda nii seest- kui väljastpoolt, mis protsessi alusel neid ideid ettevõtte sees menetleda, kuidas tagada, et arendamist väärt ideede elluviimiseks oleks õigel ajahetkel piisavalt ressursse ning mida edasi teha ühel hetkel riiulile jäänud ideedega. Viimasena tooksin välja, et ehkki selles osas olukord paistab järjest paranevat, siis sellegipoolest tegeleb veel suur osa ettevõtteid innovatsiooniga vaid majasiseselt ning majaväliste partneritega koostöövõimalused on avanemas tasapisi.

Kuidas täpselt IHC välja näeb?

IHC toob ühe laua taha kokku läbilõike ettevõtte esindajatest, seda nii hierarhilises kui funktsionaalses plaanis, ning nende omavahelise arutelu kaudu annab sissevaate organisatsiooni toimivusse selles võtmes, kas seal on loodud kõik eeldused innovatsiooni tekkeks. Teemaplokkide kaupa arutatakse läbi kuue valdkonna küsimused, nt protsesse, juhtimisstiili või ressursse puudutavad, ning iga vastuse osas peavad osalejad jõudma konsensuslikule seisukohale. Auditi tulemusena valmib raport, mis toob välja ettevõtte tugevused ja nõrkused koos soovitustega, kuidas neist kitsaskohtadest üle saada ning ühtlasi võimaldavad ettevõtte tulemused ennast võrrelda (benchmark) teiste Euroopa ettevõtete tulemustega, kes IHC läbi on teinud.

Kellele IHCd soovitaksid?

Praktika käigus oleme aru saanud, et IHC ei ole sobilik liiga väikestele ehk mikroettevõtetele ja iduettevõtetele, kuna nende olemusest ja väiksusest tulenevalt toimivadki mitmed protsessid, kommunikatsioon ja tegevused omamoodi ning selles kontekstis ongi see mõistlik. Seega soovitame IHC-d ettevõtetele, kus on vähemalt 50 töötajat. Tegevusvaldkondade osas piiranguid või ettekirjutusi ei ole. Seega soovitame auditit kõigile vähemalt keskmise suurusega ettevõtetele, kes soovivad innovatsioonitegevustele teadlikumalt ja läbimõeldumalt läheneda, proovivad luua struktuure ning protsesse järjepideva innovatsiooni tekitamiseks ning tahavad saada hinnangulist ülevaadet sellest, kas nende ettevõttes on innovatsiooni soodustavad tingimused olemas või alles vajavad loomist.

Mis on mõned olulisemad väärtused IHC juures?

Ühe olulise aspektina muuhulgas selgub auditi käigus ka see, kas ettevõtte erinevad töötajad tajuvad ettevõtte olukorda ja probleeme ühtemoodi või vajavad ettevõttes tegelemist juba näiteks sellised väljakutsed, kuidas ühtlustada infovahetust ja tagada piisav kommunikatsoon kõigile, kuidas kaasata vajalikke töötajaid vajalikesse tegevustesse või kuidas anda ja võtta vastutust ka juhtkonnast väljaspool. Osalenute sõnul on suureks väärtuseks juba kasvõi see asjaolu iseenesest, et ühiselt ja avameelselt räägitakse läbi teemad, mida igapäevatöös ei peeta vajalikuks, kuna eeldatakse, et nagunii need on kõigile ühtmoodi selged – ja siis selgub, et ei olegi – või mida lihtsalt ei peeta vajalikuks teisi tööülesandeid täitvate kolleegidega arutada – kuid siis selgub, et neil on nende teemade kohta väärt ideid või sisendit.


Uurisime hiljuti IHC läbinud 3D kaardistamisega tegelevalt EyeVi Technologies asutajalt Gaspar Antonilt ning virtuaalsete elektrijaamadega tegeleva Fuseboxi tegevjuhilt Tarvo Õngelt, kuidas nende jaoks auditeerimisprotsess kulges.

Antoni ja Õnge hinnangul oli auditeerimisprotsess kaasav. „Lahendasime koos meeskonnaga ettevõtte hingeelu puudutavaid küsimusi. Liikmed pidid konsensusele jõudma, andes hindeid erinevatele küsimustele. Tervendavaid arutelusid oli palju,“ sõnas Õng. Anton täiendas, et ka nende ettevõtte meeskond sai avatult kaasa mõelda. Kogu protsessi kestuseks oli orienteeruvalt kaks-kolm tundi.

Auditi läbinud olid üksmeelel, et soovitused oli asjakohased ja vajalikud. Anton toob välja, et alati on ruumi arenguks. „Üldiselt oli meil kõik ettevõttes hästi ning tiim oli üksmeelne, kuid ka selle teadmine on väga oluline. Kohti, mida arendada, leidub alati,“ sõnas Anton. Kommenteerides, kes võiksid protsessi läbi teha, leidis Õng, et kasu on sellest kõigile ettevõtetele, kes on oma firma peamised protsessid paika saanud.

Rohkem infot Innovation Health Checki kohta leiad siit!

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega