Ülevaade: Solaride käis Marokos – kuidas neil seal läks?

Solaride’i meeskond startis 18. oktoobril Maroko suunas, et osaleda päikeseautode võistlusel. Järgnevalt annab Solaride’i tegevjuht Kristel Leif ülevaate, kuidas siiani Marokos on läinud.

Auto asus koos kolme meeskonnaliikmega 18. oktoobril Tartust treileris teele ning pidi kohale jõudma 23. oktoobril. Praam väljus Itaaliast tunde hiljem, kui pidanuks, ka tollis läks väga pikalt, mistõttu jõudis auto kohale planeeritust päev hiljem. See aga tähendas, et tehnilise kontrolliga läks väga kiireks. Õnneks suutsime kohapeal selle elektroonikavea parandada ning läbisime nii elektroonilise kui mehaanilise kontrolli kenasti. Kuid dünaamiline kontroll lükkus päeva jagu hilisemaks. Siiski saime ka sealt läbi ning meid lubati starti. 

Meie klassis rohkem autosid kohal pole, kõik ülejäänud on ühekohalised. Euroopas on peale meie vaid mõni üksik cruiser ning nemad Marokosse ei jõudnudki. Seega konkureerida ei tule kellegagi, ent see pole sel aastal ka eesmärgiks. Oleme Marokos, et saada kätte esimesed vitsad ja eduelamused ning tutvuda võistlusoludega, et 2023. aastal Austraaliasse minnes juba kogemuse võrra rikkamad olla. 

Kuna auto on disainitud Austraalia sirgete ja laugete teede jaoks, on Maroko osutunud kõvaks pähkliks oma mägise maastiku ja kehvas seisukorras teedega. Aga seda kõvem kogemus! 

Esmaspäeval, 25. oktoobril oli esimene sõidupäev, mis läks kokkuvõttes edukalt – suutsime läbida 160 km distantsi ning hoida keskmist kiirust 80 km/h juures. Meid tabas ka esimene avariioht, kus üks auto keeras meile ootamatult ette ning juht pidi tegema ootamatu manöövri, mille tagajärjel purunes rehv ja see omakorda lõhkus vedrustuses ühe komponendi, aga saime korda ja sõit läks edasi. Kui jõudsime järskude tõusudeni, et õnnestunud kontrolleritest piisavalt võiumsust kätte saada ning pidime esimese etapi lõpetama koduses Respo treileris. 

Öö veetis meeskond kõrbelaagris ning kogu öö kulus meeskonnal auto uueks päevaks ettevalmistamisele, et siis jälle grammike kangemalt esineda.

26. oktoober kulges taas väljakutseterohkelt. Kuumus lõhkus elektroonikat üllatavalt palju. Samuti esines probleeme esivedrustusega, kuna teeolud on kohutavad ning auto plaanitust mõnevõrra raskem. Positiivne oli see, et tänu öösel tehtud muudatused MCU koodis, suutsime ka juba mägedes sõita ning õpime iga päevaga oma autot paremini tundma ja tunnetama. 

27. oktoobril saime juba üle 70 km sõita, mägesid vallutada ja oleme ka juba ühele ühekohalisele päikeseraketile tagatulesid näidanud. Äge hetk, mis siis, et me ei võistle nendega! Ühesõnaga – päev päevalt läheb järjest paremaks ning kogemused, mis Maroko meeskonnale andnud on, on kirjeldamatult olulised. 

28. oktoobril tabas meeskonda aga mitu ebameeldivat üllatust. Nimelt süttis etapi kõige järsema tõusu lõpumeetritel üks mootorikontrolleritest, kuna koormus läks liiga suureks. Kustutasime tulekahju kiirelt ja operatiivselt ning kõik on terved. Transportisime auto laagrisse, et kahjustused üle vaadata ning viimase öö jooksul on masin millimeetri haaval inseneride poolt üle kontrollitud.

Lisaks kontrollerile on põleng toimunud ka mootoris – auto raam ja vedrustus on raskete teeolude tõttu kõvasti vatti saanud.

Aga mis veel olulisem – laagrit tabas haigestumiste laine. Meie meeskonnast on kõrge palavikuga maas kuus inimest ja kergemad tervisehädad on veel mitmetel. Kogu laagri peale on raskemaid juhtumeid üle 30. Hetkel on arstid seisukohal, et tegu on toidumürgitusega. Arstiabi on olnud kättesaadav ning haiged on praegu teel hotelli, et taastuda.

Möödunud 24h on olnud väga hirmutavad ja rasked. Kuna esikohal on meeskonna tervis ja turvalisus, oleme otsustanud viimasest sõidupäevast loobuda ja keskenduda oma inimestele. Seega on kogu punt teel tagasi Agadiri, et võimalusel seal üheskoos finišijoon sümboolselt ületada.

Loodan, et mõistate meie otsuse tagamaid. See väljakutse on õpetanud meile kordades rohkem, kui oleks osanud tahta. Tänu sellele läheme uuele hooajale vastu kordades tugevama meeskonnana ning väga, väga oluliste teadmiste ja kogemuste võrra rikkamana. Aitäh teile selle võimaluse eest!

Solaride’i tegemistel saab silma peal hoida ja neile kaasa elada nende kodulehe live blogis: https://solaride.ee/news.

Selle aasta märtsis toetas riik koostöös teadus- ja ärilinnakuga Tehnopol Solaride’i projekti 180 000 euroga, mille raames ehitatakse Eesti esimest päikeseautot. Rahastuse toel ehitatakse üles tudengite initsiatiivist alguse saanud laiapõhjaline haridusprogramm, mis panustab inseneeriavaldkonna ja rohetehnoloogia populariseerimisse ning arengusse. 

Meie partnerid

Ole kursis põnevate innovatsiooniuudistega